5 Eylül 2009 Cumartesi

Sosyal Rekabet Dengeleri Değişiyor

Sosyal Web, internet kullanıcıların artmasıyla ve sosyal medya araçlarına yönelmesiyle gün geçtikçe daha da büyüyor. Zamanının büyük bir kısmını sosyal ağlarda geçiren kişilerin artması, internette soysal paylaşım sitelerini çok popüler yapmış durumda.
 
Sosyal paylaşım siteleri bu kadar popüler olunca da, ciddi bir değer kazandı ve alternatif pazar oluşturdu haliyle. Bu sosyal ağlar zamanla kullanıcı ihtiyaçlarına bakılarak yenileniyor  ya da üzerinde bir takım değişikliklere gidiliyor. Değişen şartlara ya da taleplere göre de yeni sosyal web siteleri ortaya çıkabiliyor. Bundan 6 yıl önce Friendster en büyük sosyalleşme sitesiydi. Ama sonraları Myspace ve Facebook gibi sosyal ağların egemenliğine yenik düştü. Örneğin Myspace Friendster’ deki zorunlu isim-soyadı kullanma gerekliliğini kaldırdığı için bir anda çok popüler olmayı başarmıştır. Aynı şekilde Twitter da, bu konuda çok önemli bir örnektir. Facebook’ ta en çok tutulan ve kullanıcıları cezbeden şeyin durum güncellemesi olduğunu keşfetmiş ve bu şekilde yola çıkmıştır. Şuan da zaten sosyal paylaşım siteleri arasında 45 milyon kullanıcıya sahip en önemli sosyal ağlardan biridir. Her geçen gün farklı bir sosyal platform daha değer kazanıyor, ancak son bir kaç yıldır Facebook bu sıralamadaki yerini kimseye kaptırmıyor. Türkiye’deki 28 milyon internet kullanıcısının 12 milyonunun Facebook’ ta olduğunu düşünürsek, ne kadar durumun ciddi olduğunu görebiliriz.
   
Sosyal medya araçlarının bu kadar değer kazanması, tabi ki en çok Google’ ı etkiliyor. Facebook ile yerleşen, mikro blog servisleriyle önem kazanan paylaşım kültürü zamanla web dünyasının vazgeçilmez bir parçası oldu. Google da ortaya koyduğu servislerle sosyal bir yapıya kavuşmaya ve bu akıma ayak uydurmaya çalışıyor. Ciddi bir sosyalleşme süreci bu. Aslında böyle baktığımızda evet, Google Facebook’a meydan okuyor gibi de gözükebilir. Ancak, rekabetin gerektirdiği de bu zaten. Google, Orkut adı verilen bir sosyal ağa da sahip, fakat bu dünya çapınca çok da kendini gösterememiş bir oluşum. Bunun yanında yakın zamanda piyasaya çıkması beklenen Google Wave ile klasik e-posta kavramına daha sosyal bir bakış kazandırmayı hedefliyor Google.
  
Bunların dışında geçtiğimiz bir kaç hafta önce gerçekleşen, Facebook’un Friendfeed’i satın almasıyla aslında terazi dengeleri biraz değişti. Friendfeed’in Google ya  da Twitter tarafından alınması beklenirken, Facebook bu hamleyi yaparak ciddi bir rekabet avantajı sağladı. Gerçek zamanlı arama motoru olarak anılmaya başlanan Friendfeed, Twitter ile kıyaslanmaya devam ediliyor. Her ne kadar Twitter açık ara öndeyse de, Friendfeed kullanıcılarına sunduğu bir çok farklı imkanla yeni bir pazar oluşturacak gibi duruyor. Google’ın gerçekten bu konuda dikkatli olması gerekli ki zaten o da sosyalleşme çalışmaları ve piyasa takibi konusunda oldukça başarılı. Sonucu artık zaman geçtikçe biz de göreceğiz.
   
Son olarak, her ne kadar şuan gündemde Facebook, Twitter ya da Google’ın pazar rekabeti olsa da, birkaç yıl içinde muhtemel rekabet dengeleri de değişecek ve belki yeni bir sosyal web akımı ile gündemi sürdürüyor olacağız.

1 yorum:

  1. Bende sosyal ağlar geçmişi için bir iki örnek verebilirim.Mesela bir zamanların popüler ağı yonja friendster ile aynı akıbeti paylaştı.Piyasada küçük oyuncu olarak devam etmek zorunda kaldı.Mynet yonjayı servislerine ekledi iki tarfata sanırım bu işten pek karlı çıkmamıştır.
    Yahoo mail gruplarınında hep sosyal ağlar olarak görmüşümdür fakat onlarda bloglara yenik düştü birçok mail grubu yazarı paylaşımcısı artık blog sahibi.
    Türk insanın payalaşımcı ruhunu göster forumlar ise illegal içerik sunmaktan başları derde girdi birçok forum kapatıldı engellendi.Legal içerik sunanlarda adeta bir sosyal ağ deneyi gibi ayakta durmaya devam etmektedir.
    Saygılar.

    YanıtlaSil